Rabu, 11 Mac 2009

Kegunaan transistor sebagai suis

Kebanyakan litar elektronik yang simple menggunakan relay sebagai suis perantaraan kepada litar luaran yang lain seperti menghidupkan metol 240VAC atau menghidupkan peralatan elektrik. Relay jugalah yang menjadi komponen paling sesuai untuk tugasan tersebut. Manakala komponen lain yang berkaitan seperti SCR atau Triac dan seumpamanya kurang mendapat sambut dari segi penggunaanya kecuali untuk kes-kes tertentu seperti menjimatkan ruang dan mengurangkan berat.

Namum begitu relay perlukan komponen lain untuk menghidupkannya. komponen yang sesuai untuk digandingkan adalah transistor. Ya... transistorlah jawapannya. Jika satu-satu litar elektronik atau pun litar projek kit mempunyai keluarannya sekadar nyalaan LED atau bunyi pada speaker, ianya boleh ditukar kepada penggunaan relay sebagai suis. Seperti litar aktif gelap atau litar penggera air dan seumpamanya yang menggunakan komponen selain relay seperti LED atau speaker, dengan menggunakan litar tambahan, relay boleh digunakan. 
Ianya berkaitan dengan kehendak kita untuk mengawal litar lain atau menggunakan voltan 240VAC. Kebanyakan relay sesuai untuk tugasan sebagai suis untuk voltan 240VAC. Asalkan kita perlu berhati-hati dalam pemasangan untuk litar tersebut kerana ianya berkaitan dengan arus ulang alik yang tinggi dan merbahaya. Dengan adanya relay, litar induk tidak dikacau oleh penyambungan litar kedua pada relay. Termasuk juga pada komponen seperti transistor, ianya selamat dan tidak akan rosak kecuali untuk kes-kes tertentu.

Pada contoh surihan di atas adalah salah satu cara untuk menggunakan relay sebagai ganti kepada LED atau speaker dalam sesebuah litar projek. Contoh ini juga untuk keluaran bervoltan positif. Jika voltan keluaran negatif, hanya perlu tukar transistor PNP dan sedikit perubahan susunan komponen asal. Dengan cara ini, relay akan on jika terdapat isyarat voltan pada masukan dan menghidupkan transistor. Fungsi transistor di sini adalah sebagai pemicu relay. Jadi litar ini sebuat sebagai relay driver.

 

19 ulasan:

HAKIMAH berkata...

Terima Kasih atas segala pejelasan.tapi ada yg saya tak beberapa faham iatu apa itu (in) dari R1.kalu arus dibekalkan felay akan on selamanya kalu dibekalkan sekali lagi akan off ke.diod,peritang,kapasitor tanpa kutub jenis apa yg digunakan. kod perintang,uF kapasito???????????+ dan - bekalan kuasa ke?maknanya litar ini litar suis dan litar ke dua lah ya.

HAKIMAH berkata...

yg hujung c1 yg macam tiga segi tu apa??????????????

HAKIMAH berkata...

Azrai saya nak diagram litar yg mengesan frekuensi.tolonglah azrai.susah nak uji litar penghalau nyamuk, kalu ada litar yg kesan frekuensi mudah lah........saya nak secepat mungkin kerana nak bagi adik saya bawa berkhemah.........

Azrai berkata...

Loh... sampai macam tu sekali. Diagram yang mengesan frekuensi tu ada tapi diagramnya sangat rumit dan perlu buat PCB utk litar tersebut. Jadi saya tak berani nak tunjuk. Saya perlu cari litar yang berkaitan yang lebih mudah lagi. Kalau nak uji hanya guna multimeter dan ukur pada keluaran pada piezo sahaja. Wallahualam.

HAKIMAH berkata...

ooooooo macam tu, saya tak tahu pun.+ dan - multimeter sambung ke + dan - piezo secara selari ke atau siri.berikan gambaran sedikit.azrai selalu buka blog ni waktu pagi ke, tidur dok?????????

HAKIMAH berkata...

Tapi ada yg saya tak beberapa faham iatu apa itu (in) dari R1.diod,peritang,kapasitor tanpa kutub jenis apa yg digunakan. kod perintang,uF kapasito???????????+ dan - bekalan kuasa ke?maknanya litar ini litar suis dan litar ke dua lah ya.tolong beri tahu kod perintang,uF kapasito.esok saya nak pergi kedai elektronik nak beli barang2.................

HAKIMAH berkata...

Tapi ada yg saya tak beberapa faham iatu apa itu (in) dari R1.diod,peritang,kapasitor tanpa kutub jenis apa yg digunakan. kod perintang,uF kapasito???????????+ dan - bekalan kuasa ke?maknanya litar ini litar suis dan litar ke dua lah ya.tolong beri tahu kod perintang,uF kapasito.esok saya nak pergi kedai elektronik nak beli barang2.................

HAKIMAH berkata...

Tapi ada yg saya tak beberapa faham iatu apa itu (in) dari R1.diod,peritang,kapasitor tanpa kutub jenis apa yg digunakan. kod perintang,uF kapasito???????????+ dan - bekalan kuasa ke?maknanya litar ini litar suis dan litar ke dua lah ya.tolong beri tahu kod perintang,uF kapasito.esok saya nak pergi kedai elektronik nak beli barang2.................

HAKIMAH berkata...

Azrai saya ada satu masalah.saya nak buat litar sensor gelap untuk lampu rumah.tapi untuk buat hendaklah sambungkan litar sensor gelap dan litar ini sebagai suis.guna dua litar ini bermakna guna dua beteri, membazir tu kan.bagaimana nak gunakan satu beteri atau cara untuk jimatkan pada masa yg panjang atau tak gunakan beteri langsung macam sensor gelap yg azrai buat tu.

HAKIMAH berkata...

Azrai saya dah nak pecah kepala fikirkan, bagaimana azrai tahu cara buat litar penghalau nyamuk dan litar ini berfunsi.tolong ajar dan jelaskan.......

HAKIMAH berkata...

Azrai saya ingin buat Projek Relay Aktif Bunyi (tepuk).nampak senang jee.tapi saya tak tahu simbol apa hujung yg macam tiga segi tu.dah lama tanya.Kapasitor yg diberi tu berkutub ke atau tidak???nilai perintang 2M2 apa maksudnya.tak bahaya ke guna relay 5v untuk suis 240v????dan satu lagi bagaimana untuk tahu track laluan litar tidak boleh bersambung dengan kompenen2 lain yg azrai tunjukkan pada veroboard litar penghalau nyamuk??????????

HAKIMAH berkata...

Azrai saya ingin buat Projek Relay Aktif Bunyi (tepuk).nampak senang jee.tapi saya tak tahu simbol apa hujung yg macam tiga segi tu.dah lama tanya.Kapasitor yg diberi tu berkutub ke atau tidak???nilai perintang 2M2 apa maksudnya.tak bahaya ke guna relay 5v untuk suis 240v????dan satu lagi bagaimana untuk tahu track laluan litar tidak boleh bersambung dengan kompenen2 lain yg azrai tunjukkan pada veroboard litar penghalau nyamuk??????????

HAKIMAH berkata...

Untuk projek Pemancar FM radio gegelung kalu guna wayar biasa nak buat macam mana dan apa petuanya untuk menjadi.kapasitor tampa kutub ke yg bigunakan???????perintang boleh laras jenis trim cap ke??apa itu maksud 6-45pF??????????berapa jauh pemancar FM radio boleh terima??

HAKIMAH berkata...

litar ni sama je dengan litar (Membuat Penyambungan Litar)yg azrai terangkan dulu betul tak.bagi saya litar lama lebih mudah.yg tiga segi tu (IC UA741) kan??litar ini berfunsi dalam gelap je kalu nak tukar funsi lain macam mana???????

HAKIMAH berkata...

azrai ada jual dok litar PCB di kedai elektronik yg sudah siap dan tak perlu buat kerja asid eching dan lain2.untuk yg terus guna?????

HAKIMAH berkata...

saya nak litar sensor keluar msk srta kmpenen2 yg digunkn .... kalau blh diagram litar yg plg mudh....diagram yg lama tu kecil dan tak jelas senarai kompenen nya.....

Tanpa Nama berkata...

ujey berkata

kalau saya jadi Azrai pening di buatnya dengan soalan kelakar tu... dalami ilmu basic electronic dulu baru tanya kat ruangan ni...

Tanpa Nama berkata...

Thank you, that was extremely valuable and interesting...I will be back again to read more on this topic.

Tanpa Nama berkata...

Brilliant site, I had not come across myenik.blogspot.com previously in my searches!
Carry on the fantastic work!

Hubungi saya

Sila guna borang ini untuk tujuan pertanyaan atau tempahan projek.

Html form powered by 123ContactForm.com | Report abuse